Propagace je imperativ doby

Nikdo z nás si jistě nemyslí, že vedoucí světové firmy ve výrobě nějakého zboží masové spotřeby – tedy zejména pro běžné koncové zákazníky v maloobchodě – jsou na špičce díky kvalitě a výhodným cenám. To by si myslel opravdu jen nějaký neoliberální naiva, nebo by to tvrdil nějaký konzervativní pravicový demagog a propagandista. Je přitom na první pohled zřejmé, že 90% obchodního úspěchu výrobců tvoří jen šikovná propagace jejich produkce. A v propagaci má nezastupitelné místo i reklamní textil .

Chytré lži

Kdyby nebylo propagačních kampaní a vymývání mozku zákazníků, je nějaký racionální důvod si kupovat drahou černou přeslazenou limonádu, plnou kofeinu, fosforečnanů a dalších chemických látek? Byl by důvod nakupovat karbanátek z bůhvíjakého sajratju, strčený v malé housce konzistence zvlhlého starého molitanu za neskutečnou cenu? Koupil by někdo v Evropě sportovní boty, šité v Thajsku a Číně za pár šupů, prodávané zde za mnohonásobky výrobních nákladů? Určitě nikoliv.